mandag 20. januar 2014

Blikkfang

Noen velplasserte "blikkfang" i hagen løfter hageopplevelsen mange hakk. Ofte er slike Point de Vue / Focal Points plassert i enden av en hagesti, eller på enden av en hageakse om du vil. Statuen på bildet drar blikket mot et punkt som ellers ville vært ganske kjedelig. Kanskje en god ide nettopp å plassere en kunstgjenstand mot en rolig bakgrunn.
I min egen lille hage ville det passe med et blikkfang helt bakerst på bildet, foran hekken. Det kan f.eks være et flott og lyst prydgress i en vakker potte (sikkert billigere enn en statue).

Fint blikkfang fra Haven i Hune.

Vinduet på huset er blitt et blikkfang fordi hagegangen er rettet direkte mot det.

En sitteplass kan også være et blikkfang.

Kontrastfarge som blikkfang.

I min egen hage har jeg ikke noe bevisst bruk av blikkfang, men det er jo noe jeg kan gjøre noe med. F.eks så tenker jeg at det kunne være fint med en liten sittebenk i betong foran den limegrønne japanske lønnen i venstre hjørne av tomten (i enden av en liten gangsti). Det sies jo at i en liten hage er det positivt om blikket dras diagonalt slik at hagen virker større.

Hagehilsen fra Vigdis

4 kommentarer:

  1. Jeg er enig med deg i at blikkfang i hagen hever opplevelsen. Jeg tror det blir fint med en benk hos deg. Jeg har selv en benk som blikkfang i Hjørnebedet, og det synes jeg ble fint, og så får man jo en ekstra sitteplass i hagen.

    SvarSlett
  2. Rigtig god ide med bænken i bedet, man ser også alting i et andet perspektiv når man sådan sidder stille og studerer. :o)
    Et fint og informativt indlæg om fokuspunkter du har lavet, og fine billeder der tydeligt illustrerer hvad du mener. :o)

    SvarSlett
  3. Det var veldig spennende! Jeg har som oftest bare ledd av statuer i hager, men når de brukes sånn som her, er det jo kjempeflott. Blikkfang har jammen effekt! Tror nok det blir krukker med noe, jeg skal bruke - likte det gule graset eller hva det var. Det var så pjuskete blant alle de "ordentlige" plantene - fin kontrast. Inspirerende.

    SvarSlett
  4. Nyttig påminnelse. Det er vakkert med slike blikkfang.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...