torsdag 18. april 2013

Stell av basilikum for nybegynnere

Dere som følger bloggen min vet sikkert mye om stell av basilikum, men venner og bekjente spør ofte hva jeg gjør med basilikumen for å få den til å trives. Her er noen tips for nybegynnere.
Jeg pleier å kjøpe basilikum på dagligvarebutikken. Mange opplever vel at potten står fint med masse flotte blader en uke eller to for deretter å begynne å visne og gulne.


Årsaken til det er at potten er full av alt for mange basilikumplanter tett i tett og de kjemper om både lys, næring og ikke minst vann.

Hver stilk er en plante, og en enkelt plante kan bli til en fin busk hvis den har nok jord. Ikke rart at dette blir trangt!

Det beste er å ta hele planteklumpen ut av potta og dele den rett etter at du har kjøpt den. Litt skummelt kanskje for nybegynnere, men basilikumen blir bare glad for det. Jeg deler rotklumpen i fire, fem deler og trekker ut alle de minste plantene, dvs de med tynne stengler (blir en fin pesto). Da står jeg tilbake med ca 4-6 basilikumstilker i hver rotklump. Rotklumpen setter jeg midt i en potte og fyller på med blomsterjord og deretter en god vanning.
Nå kan du bruke den øverste delen av basilikumen og da gjelder det å ikke bare ta bladene, men også knipe av stilken til ca halv lengde. Jo oftere du kniper, jo flere sideskudd og blader får du.

Her kommer det fine sideskudd som etter hvert også kan knipes tilbake på samme måte som du gjorde med hovedstilken.
Jeg har pottene i vekstrommet og i vinduskarmen på kjøkkenet og vanner når pottene kjennes lette. Basilikum liker å ha det lyst, men bør ikke stå i sterk sol hele dagen. Vann regelmessig (løft på potta og kjenn om den virker lett, hell 1-1,5 cm med vann i potteskjuleren). Vann sporenstreks hvis bladene blir slappe. To uker etter ompotting er det en god ide å gjødsle planten. Sett i et par gjødselpinner eller bruk flytende gjødning. Gule blader er tegn på at det trengs gjødsel. Basilikum kan du ikke reise fra en hel uke og så forvente at den står der frisk og fin når du kommer hjem igjen. Plasser den heller hos naboen :-)

Hvis du ikke har lyst til å dele opp planten og potte om, kan du trekke opp alle de minste stilkene fra jorden. Ta opp mange!! Vann med engang etter dette og trykk til jorden slik at de stilkene som står igjen får god rotkontakt med jorden. Vann annen hver dag og bruk ofte flytende gjødsel, eller sett ned et par gjødselpinner i jorda.

Forresten, alle urtene du kjøper i potter på dagligvarebutikken kan du behandle på samme måte.

Lykke til!
Klem fra Vigdis

31 kommentarer:

  1. Takk for et veldig nyttig innlegg, Vigdis. Jeg tenker kanskje det blir et nytt urtebed hos oss i år, det skulle vel gå an å sette dem ute også, eller er det best å ha dem inne eller i drivhuset?

    SvarSlett
  2. Dette var jammen ingen dum ide ! Neste gang skal dette prøves etter urtehandling på butikken. Frøsådd går jo ikke akkurat fort, nei !

    SvarSlett
  3. Takk for god beskrivelse! Jeg har tidligere pottet om og hatt en plante nokså lenge, men har ikke delt opp, så dette kan bli enda bedre! Basilikum er godt til så mye, ikke meg imot å ha planter som varer litt.
    Nyt torsdagskvelden!

    SvarSlett
  4. Flott tips!
    Jeg har også prøvd å sette de avklippede toppene i vann...det blir også nye planter:)..masse deilig basilikum:))

    SvarSlett
  5. Kjempebra tips! Basilikum er slett ikke lett å ha med å gjøre, så det er supert med noen gode tips.

    SvarSlett
  6. Ahhh - hvis dette virker, da bør du forgylles! Jeg er så lei av "todagsbasilikumen" min, som henger med nebbet før jeg får sukk for meg. Har til og med investert i Eva Solo selvvanningspotter, som visstnok skulle være så lure. Nå skjønner jeg jo at planten rett og slett har blitt kvalt av trangboddhet... Neste gang jeg kjøper basilikum skal rådet ditt følges!
    Pludrehanneklem

    SvarSlett
  7. Hvordan er det med luft? Tåler den kjølig luft/trekk eller? Hender jeg har vinduet oppe om natten også i disse tider. Tusen takk for flott blogg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Basilikum vil helst ha 15 grader eller mer, så det er litt "farlig" med åpne vinduer ja :)

      Slett
    2. tusen takk for gode råd, dette skal jeg prøve.

      Slett
  8. Tusen takk for tipset! Dette skal prøves ut med basilikum og kruspersille med det samme🤗

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...