søndag 15. juli 2012

Zigadenus elegans

Grønnliljen Zigadenus elegans stammer fra en bonusfrøpakke. Hadde ingen anelse hva det var da jeg sådde den for det manglet bilde på pakken. Første året kom det 2 tynne gresstrå, andre året 3-4 gresstrå, tredje året knopper som falt av og de siste to årene mange vakre små blomster og litt kraftigere gressaktige blader.
Jeg har dessverre oppdaget i år at sneglene elsker denne planten, derfor skal jeg ta den opp i en krukke på terrassen neste vår. Den blomstret mye bedre i fjor. Da dannet den skyer av disse små, søte blomstene. Grønnlilje trives best i lett, sandblandet jord, siden den egentlig er en fjellplante.

4 kommentarer:

  1. Denne var utrolig søt og veldig flott med det grønne på kronbladene!

    Håper ikke sneglene tar knekken på den.

    Håper du får en fin søndag! Klem

    SvarSlett
  2. Så søt den var. Den har jeg aldri sett før. Bra at du passer på den så den ikke blir sneglemat.

    SvarSlett
  3. Denne var ny for meg også. Kjempesøt og elegant. Lykke til med redningsaksjonen.

    SvarSlett
  4. Hvor er den bare yndig! Tålmodighed betaler sig ;-) for den var længe om at vise sine blomster!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...