tirsdag 10. juli 2012

Erteblomster og pion

De siste dagene med varme og noe regn har fått ordentlig fart på erteblomstene. I juni vokste de så sakte, så sakte.



Pionen som jeg flyttet på i våres har fått to vakre blomster. Antar at det er en Sarah Bernhardt. Jeg har flyttet den hit fra min forrige hage for 3 år siden og da var den lys champagnefarget. Ble ganske overrasket da den neste år fikk babyrosa blomster. Dermed ble det flytting igjen fordi den ikke passet helt der den sto. Det er altså en hardt prøvet og tålmodig pionplante.

Denne skjønnheten tok jeg bilde av i Danmark. I Tyskland heter pion forresten Pinserose. I år blomstret den knallrøde pionen hos min venninne Wenche i pinesehelgen. Jeg måtte derimot vente til juli før den blomstret her i hagen som ligger 50 meter lenger nord.

Apropos Sarah Bernhardt. Trykk HER så får du en enkel oppskrift på kjempegode Sarah Bernhardt kaker. De forsvant veldig fort her i jula og det blir nok en tradisjon å lage dem.

6 kommentarer:

  1. Så kraftige og flotte erteblomster ,de er så nydelige i blomst.
    Pion kan man ikke se seg lei på .

    Ha en fin dag , Marit.

    SvarSlett
  2. Erteblomstrene min har også begynt sin blomstring, og jeg gleder meg til duften av dem!
    Nydelige pioner du har! Sarah Bernhardt er en av mine store favoritter!

    Ha en flott dag! Klem

    SvarSlett
  3. Ett sådant fint stativ du har till dina erteblomster! Nu dröjer det nog inte länge förrän du får njuta av doften! Men se upp för rådjuren, om du har några i grannskapet!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvarSlett
  4. Ja, erteblomstene vokser her også.Den duften kan en ruse seg på. Sarah Bernhardt er nydelige og vi har dem også til jul. Ha en fin dag! Anne

    SvarSlett
  5. Så må vi da håbe, at din Sarah Bernard ikke vender tilbage til at blive champagnefarvet eller en anden nuance, for staudepæoner hører vist nok til de planter, hvis blomsterfarve kan variere nogle nuancer fra år til år?
    Happy Peony Gardening
    Jytte
    www.danishknitdesign.com

    SvarSlett
  6. Flotte erteblomster, de ser ikke akkurat sånn ut her ;) Puslingene mine.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...