torsdag 3. januar 2013

Rose fra frø

Roser kan faktisk selvså seg. Min gode hagevenninne, Wenche har en klatrerose som engelskmennene ville kalle en skikkelig rambler og den blomstrer overdådig i juni. I tillegg produserer den mange frøplanter hver sommer.

Småplantene er tøffe, for de dukker opp på tørre forhold i singelen.

For to år siden fikk jeg en slik liten frøplante og den har stått i solbedet. I sommer overrasket den meg med å skyte loddrette skudd ca tre meter høyt, men blomstre ville den ikke.
Denne rosen kan nok fylle et helt blomsterbed alene etter hvert, så den må flyttes. Men hvor i all verden har jeg plass til den?

Hagehilsen fra Vigdis!

3 kommentarer:

  1. Det må være en veldig villig rose som kan tåle sånne forhold. Det var jo litt av en vekst på bare en sesong, så den hadde jeg nok plantet et sted hvor den kunne få breie seg utover og oppover ;-)
    Du må nok ofre plassen til noe annet kanskje?

    SvarSlett
  2. Lykke til med rosene, Vigdis. Jeg har også fått roser fra frø, ville nyperoser riktignok. Jeg tok frøene ut av nypene, la dem i fryseren en liten uke, og sådde dem på vanlig måte i så og priklejord. Satt dem ut sist vår, og de klarer seg bra. De har ikke blomstret enda, men jeg har håp for sommeren.

    SvarSlett
  3. For en frodig og voksevillig rose! Den trenger nok god plass å boltre seg på.
    God helg!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...