mandag 18. juni 2012

Etasjeprimula

I bedet som skulle bli hvitt, blålilla, plomme og orange har det sneket seg inn noe rosa. Denne etasjeprimulaen skulle bli den vanlige gulorange Primula bullyana. Men så ble den rosa i steden og det gjør igrunnen ikke så mye.

Jeg tror det er en Primula bullesiana. Uansett er den riktig søt. På engelsk heter den kandelaber primula og det er et mye penere navn. Den trives best der det er fuktig jord og den blir ca 60 cm høy. Sneglene har spist litt på den, men det har gått noenlunde bra likevel.


De siste dagene har alt blitt kjempefrodig. Håper dere orker å se litt mer av Julistorkenebbene mine.

Og foran Duppene er hostaknoppene bristeferdige.

Ha en hyggelig kveld!


6 kommentarer:

  1. Storkenebber tillhör en av de blommor man absolut INTE kan vara utan i trädgården, eller hur?! Det finns så många olika, men jag tror faktiskt, att jag har en som är densamma som din, om inte är den i alla fall väldigt lik!! Här blir de ovanligt höga i år.

    "Nydelige bilder" Så fint du har i din trädgård!


    Ha det gott!
    /Ruben

    SvarSlett
  2. For en flott blomstring det er hos deg nå! Storkenebb er en flott plante og jeg har lurt litt på om jeg skal prøve å dele min, for jeg vil ha flere rundt omkring i hagen!
    Har du noen gang delt din? Er det vanskelig tror du? Det er enkelte så er lette å ta avleggere av, men litt usikker på denne blå!

    Klem Vivi

    SvarSlett
  3. Virkelig frodig hos deg nå! De primulaene var så fine. Enig i at det engelske navnet er bedre.

    SvarSlett
  4. Nydelig! Jeg liker både storkenebb, primula og duppsoleie. Ha en god uke!

    SvarSlett
  5. Kandelaberprimulaen (vi kaller den det, siden det navnet er finest) er riktig søt og rosa. Men å orke flere julistorkenebb??? Det er den flotteste storkenebben av dem alle! Jeg blir nok aldri mett av julinebben, den intense blåfargen er helt bedårende. Kan sitte å glo på den i evigheter ;) Jeg venter på den her enda.
    Ha en fin tirsdag.

    SvarSlett
  6. Julistorkenebb er nydelig! Her er det bare knopper ennå.Du har så velordnede bed, så jeg ser at noe må gjøres i mine :-). Veldig flott fargesammensetning, så jeg blir veldig inspirert. Og takk for tipset om sneglegjerde! Det må utprøves på mine glupske som "knerter" planter hver dag. Ha en flott og solrik hagedag!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...