søndag 29. april 2012

Luftetur for frøplantene

Endelig kom solen fram og det ble litt varmere, ca 13 grader i helgen! Frøplantene fikk seg en kort tur ut, dvs 2 timer hver dag.
Min erfaring er at sol og vind gjør plantene fort slappe de første dagene ute, derfor har de kun stått i skyggen og i le for vinden. Litt hønemor må man være i starten, men etterhvert blir plantene tøffere.
Dianthus chinensis heddewigii chianti
Nellikene er allerede store og jeg har knepet dem i flere omganger. Jeg sådde dem i mars og det var litt for tidlig ser jeg nå. I kveld henger de litt med bladene etter lufteturen, men jeg regner med at de kvikner til.

4 kommentarer:

  1. Klart du må passe på "småbarna" dine. Jeg har også hatt ei kasse ute i skyggen i dag. Sådden får stå inne, men jeg tar opp hele glassdøra i lysthuset og da blir det som om dem står ute!

    Ønsker deg en fin kveld.

    SvarSlett
  2. Bra du passer på for jeg vet av dyrkjøpt erfaring hva som skjer ellers.....

    SvarSlett
  3. Ekte hønemor! Mine småplanter har bare fått se ut gjennom åpen døra, og så har jeg jaktet lus.

    SvarSlett
  4. Det er veldig lett å "lufte" litt for lenge. Det er jo så flott ute!:-)
    Frøplantene blei satt inn igjen, men mange av de store pellisen lot jeg stå ute i natt. Absolutt overmodig, men vanligvis tåler de ganske lave temperaturer. Og unskyldningen var at drivhuset var så fullt.
    Nydelig blomsterbed du har!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...