fredag 6. april 2012

Konkurranse

Jeg forsøker igjen med et bidrag på den nye Moseplasskonkurransen. Nå er det den vakreste vårblomsten som skal kåres. Marianøkleblom Primula veris er en av mine absolutte favoritter om våren. Jeg syns den er skjønn med sin lysegule farge. Sent på høsten får Marianøkleblom nye friske vårgrønne blader og i fjor kom den med et forsiktig blomsterflor i november. Det latinske navnet betyr først og vår, altså den første om våren. Det norske navnet Marianøkleblom skyldes at blomster-klasene ligner et nøkkelknippe. Et gammelt sagn forteller at jomfru Maria en gang mistet nøkkelen til himmelporten ned på jorden. Der nøkkelen landet vokste det opp en vakker plante som skulle vise hvor hun kunne finne den igjen. (fra Naturfakta.no)

3 kommentarer:

  1. Denne flotte vårblomsten finner jeg langs stien der jeg iblant går tur! Den er nydelig!
    Flott informasjon også!
    Lykke til i konkurransen, og ha en fortsatt fin påske!

    SvarSlett
  2. Kjempe flott vårblomst!

    Ønsker deg masse lykke til!

    SvarSlett
  3. Ja dfen er nydelig med sin delikate lysgulefarve. Hos meg har tidligere eier plantet den i plenen, så dukker opp både her og der.
    Lykke til i konkurransen :-)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...