fredag 27. april 2012

Helleborus orientalis

Helloboris orientalis blomstrer tappert i regnværet nå. I Danmark kalles den påskeklokke sikkert fordi blomstene henger som klokker. Man må bøye stengelen opp for å se blomsten skikkelig.
Helleborus orientalis
Bladene blir lett stygge, så jeg må nok frem med saksa etterhvert. Claus Dalby sverger til å klippe av blomstene før de går i frø. Han mener det gir større kraft til planten og rikere blomstring året etterpå. Det skal jeg prøve ut. Planten nedenfor kjøpte jeg i fjor og det blir spennende å se om blomsterfloret dobler seg neste år.

Hva er den perfekte naboplanten til skjønnheten ovenfor? Jeg holder en knapp på flere Helleborus i ulike fargenyanser :-)

1 kommentar:

  1. Ja, disse helleborusene er så vakre. Jeg kommer ikke til å klippe ned mine, for jeg skal ha frø til å så. Jeg ønsker meg flere planter, så da må jeg bare la de selvså seg. Men hvis plantene skal bli kraftigere, så er det selvsagt rett det du og Claus sier :-)De finnes i utallige nyanser, så du får få deg noen flere som selskap til den du har.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...