tirsdag 15. april 2014

Svarthyll med knopper

For et par år siden fikk jeg en liten frøplante av svarthyll. Den stammer fra min søsters hage i Bjugn, og lenge har jeg tvilt på om den ville få mørkt bladverk slik som mammaplanten. Men joda, nå har bladene mørknet og den har fått mange knopper.
 Her er mammaplanten som står på nordøst-veggen av huset til søsteren min. Den blomstret i juli på dette bildet. Håper det ikke tar alt for lang tid før avleggeren min blir like stor og flott.

Lekker sammen med gulgrønn thuja.

Hagehilsen fra Vigdis

8 kommentarer:

  1. Hei! Har to svarthyllbusker i hagen. De pleier å fryse ned når det er kalde vintre, men i år har den klart seg kjempebra. Har vurdert å skjære den ned fordi årets skudd gir en veldig fin busk, men lar det være. Morsomt å se den i full utfoldelse. Hyllen til søsteren din er jo, kjempeflott og din om ikke for lenge. Ha en god påske! Anne

    SvarSlett
  2. Så flott mammabusk! Satser på at din ligner på moren sin. Jeg har en slik hos meg, men den har kun blomstret én gang på fem år. Den liker nok ikke klimasonen min dessverre... Fryser så fælt om vinteren, stakkars. Lurer på om den vanlige grønnbladede er mer herdig? Kanskje jeg skulle forsøkt den..
    Ønsker deg noen fine solfylte påskedager framover. Kos deg masse :)

    SvarSlett
  3. Heldig er den som har Svarthyll i hagen! Her hadde vi to, en med mørke blad og en vanlig. Begge gikk tapt en kald vinter. Nå er jeg på jakt etter en lunere plass før jeg kjøper ny. For hyll må jeg ha i hagen både som pryd- og nytteplante. Ha en god Påske.

    SvarSlett
  4. Svarthyll er kjempe flott.
    Ønsker deg en kjempe fin påske.

    Vivi

    SvarSlett
  5. En kjempeflott busk! Min gikk ut en vinter, men den skal gå her så jeg prøver igjen! God påske :-))

    SvarSlett
  6. Nu blir jag nästan lite avundsjuk, jag fick en purpurfärgad kvist men den ville inte slå rot, vilken tur du har, och mycket grönare fingrar än mig vill jag gissa. Kul att den behöll färgen också. Glad påsk :)

    SvarSlett
  7. Så morro!!:) svarthyll er jo nyttig, men her har min gått ut.

    SvarSlett
  8. Der fikk jeg svar på noe jeg har lurt på siden i fjor. Vi har et tre bak annekset som jeg ikke har kjent igjen, men nå ser jeg at det er jo en svarthyll! Vurderte å kappe ned hele treet i vår, nå er jeg glad jeg ikke gjord det, selv om kraftig beskjæring resulterte i kun én blomst...

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...