mandag 18. mars 2013

Stauder i inngangspartiet

Nå har jeg vært litt kreativ og laget en colage av stauder som jeg kan tenke meg å ha i bedene rundt inngangspartiet. Mørk purpur, gammelrosa, hvitt og ravgult er temaet. Litt vågalt kanskje med honninggult sammen med lys rosa, men nå i kveld har jeg stor tro på det. De hvite rosene har gult senter og lager en link til honningfargen. Så spørs det hva jeg føler i morgen.

Det finnes ikke så mange blomster i blek honninggul, men Dahlia Bishop av York (øverst til høyre) skal ha denne fargen. Skal bruke denne i solbedet også og tror at denne planten lager en fin overgang mellom de to bedene. Den gule Heleniumen er jeg litt mer usikker på, men blomstene pleier gjerne å blekne hos denne planten. Over dette bedet skal Blodplommetreet trone med sine mørke purpurfargede blader.

Jeg har sådd verbena Hastata Rosea (midten øverst på bildet) og venter spent på om den vil spire etter at den har stått noen måneder i vinterkulda på terrassen. Den ble tatt inn i varmen i forigårs. Må dessverre vente et år på blomstringen.

Hagehilsen fra Vigdis!

9 kommentarer:

  1. Så flott, da er det bare å sette igang he he.
    Nydelige blomster og farger du har valgt, så lykke til med sådden.
    Marit.

    SvarSlett
  2. Det er bare én ting å si om din plan: Sofistikert!

    Det er herlig å se det lukseriøse preget du planlegger med disse nydelige, mettede fargene og formene. Du har virkelig "the touch"! Gleder meg til å se bildene etterhvert som det blomstrer.

    SvarSlett
  3. Det kommer til å bli et riktig innbydende inngangsparti. Så kjekt å bruke vinterdagene til å planlegge og drømme. Bare å glede seg til å se bedet i levende og blomstrende live:) Lykke til!

    SvarSlett
  4. Hei! Spennende kombinasjoner. Gulfargen på dahliaen og solbruden er nesten identisk (i hvert fall på bildene) + det brune i sentrum. Hastata har jeg også stående ute. Håper at de vil spire. God kveld! Anne

    SvarSlett
  5. Flotte farger du setter i sammen! Som den samleren jeg er, så blir aldri mine bed sånn... ;-)) Men uansett er det morsomt med planter og farger. Det er jo så mye fint som kan settes i sammen.

    SvarSlett
  6. Heisann.
    Vi laget et nytt Heiogvelkommen-bed i inngangspartiet i fjor vår, etter at vi omarrangerte store deler av hagen.
    Uten at jeg var helt bevisst det, ble fargene for det meste i lilla og gule nyanser. Det mest fantastiske var at det blomstret gjennom hele sesongen.
    Fra de hvite julerosene, primulaer helt tidlig, over til ulike Rhododendroner, så lavendel, iris, kjempeverbena, "erteblomstvegg", floks, sommerfuglbusker i 3 ulike varianter, Lykkefunn, Aicha, Kjempemarikåpe, en skog av solsikker, som avslutning 3 ulike solhatter, Bergknapp…
    Ny bedjord hentet vi på Sundland torv i Stokke, mikset sammen med deler av den gamle, og gjett om det satte fart i veksten! WoW!
    Har du lyst til å komme å kikke, er du hjertelig velkommen! Jeg bor i nabobyen. Mvh Elisabeth

    SvarSlett
  7. Så mye fint :) Er det bergmynte den til venstre i midten?
    Syns det ligna på den "vill oreganoen" jeg har i hagen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jo da det er oregano. Om den er vill er jeg usikker på, men den sprer seg godt utover. Liker fargen på blomstene veldig godt.

      Slett
  8. Mange flotte planter du har valgt. Jeg synes det blir en nydelig sammenplanting. Så lurt å lage en oversikts-collage. Ha en fin kveld!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...