onsdag 20. mars 2013

Mot alle odds

Å, hvor gjerne jeg vil ha noen flotte og høyreiste Achantus-planter i hagen! Jeg har prøvd flere ganger, men de råtner bare bort i løpet av sensommeren eller vinteren.
Nesten irriterende å se dem vokse så godt i en sprekk mellom husveggen og asfalten (Frankrike i august i fjor). Mot alle odds ville man tro, men den liker vel varmen og den gode dreneringen tenker jeg.
Stokkroser sliter jeg også med her i hagen, men jeg har sett mange fine eksemplarer av sorten som definitivt greier seg på egen hånd langs murer og husvegger. Lurer på om det er regn og leirejord som tar knekken på mine. 
I Spania trives ugresset mot alle odds på taket! Men sikkert bare om vinteren :-)

Hagehilsen fra Vigdis!

3 kommentarer:

  1. Hej Vigdis
    Acanthus er en fantastisk planteslægt -
    Jeg tror ikke at A. mollis er helt hårdfør nok til dig måske A. hungaricus?
    Jeg har sået den ved mit hus i Värmland, er spændt på om der kommer noget op:)

    SvarSlett
  2. Acanthus har jeg aldri sett før. Så flott! Får man kjøpt slike her i Norge da?

    SvarSlett
  3. Jeg mener jeg har begge, både mollis og hungaricus. Selvsådde. Men bare den ene vil blomstre, og jeg er litt usikker på hvem er hvem :) Men flotte er de!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...