mandag 18. mars 2013

Beskjærings-eksperiment, ikke gjør slik!



Før og etter!


















Beskjæring av trær er ikke min sterkeste side. Epletreet på sørsiden av huset har f.eks. hatt en merkelig fasong de siste par årene etter en litt uklok topping av treet. Dette treet blir aldri pent igjen, så nå eksperimenterer jeg litt før treet antakelig fjernes.

De fleste som ser på bildet til høyre vil nok mene at dette blir et stusselig og spesielt tre. Og ja, det blir spesielt og jeg har stusset det voldsomt, men det kommer masse ettervekst. 

Normalt sett ønsker man seg ikke masse ettervekst på et epletre og derfor må man beskjære så lite som mulig (spesielt når treet er gammelt). Men jeg vil altså eksperimentere og lære litt. Skal bl.a. prøve å beskjære vannskuddene slik at de lager fruktved. Sommerstid skal jeg rive av noen av de unge vannskuddene og se hva som skjer. 
Det mest typiske er at treet skyter med mange nye greiner i nærheten av der man har kuttet av en grein. Men jeg har lest at man kan manipulere treet til å skyte nye greiner også fra stammen om man lager et snitt i barken direkte ovenfor et gropunkt.  Trykk HER og du får kyndig og god info fra Bo Grønt om beskjæring.

Hagehilsen fra Vigdis!

2 kommentarer:

  1. Kanskje du kan korte ned treet da, hvis det skyter fra stammen lenger ned? Det er gøy å eksperimentere litt! Noen trær tåler mye!

    SvarSlett
  2. Eller kanskje du kan plukke epler fra oversiden... hvis det er en veranda jeg ser rekkverket til - øverst på veggen til høyre?
    Så morsomt å ha et tre å eksperimentere med slik. Skal se det blir veldig bra! Lykke til:)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...