lørdag 2. mars 2013

Geranium rotstiklinger

Geranium sanguineum kan man ta rotstiklinger av og det er jo en god ting. Jeg har nemlig planer om at den krystallhvite sorten Album skal dekke ganske store områder i hagen. Den vil riktignok spre seg godt på egen hånd, men jeg er av den litt utålmodige sorten og har tenkt å skru opp farten litt.

Man kan jo lett dele disse plantene, men rotstiklinger gir enda flere avleggere. April er en fin tid for å ta rotstiklinger, så nå er det skrevet opp i listen over ting jeg må huske å gjøre.


Det er de tykke røttene man skjærer opp i et par centimer lange biter og så legger man de horisontalt i pottene (ikke dypt). På de tykke røttene kan man se små knuter hvor de vil spire.
Min kjære venninne, Wenche, har en rosa variant som har blitt ganske stor med årene. Tror jeg kommer til å stjele et par rotbiter av denne :-) Den blomstrer hele sommeren, og det er ikke verst for en liten staude. Siden den takler tørke ganske godt og er en av de tøffere staudene, egner den seg godt for å dyrkes i potte også.

Hagehilsen fra Vigdis!

8 kommentarer:

  1. Denne Geraniumen var virkelig flott. Jeg har også prøvd å ta stiklinger av noen av dem jeg har i hagen, og det har fått fint.
    Skal nok prøve igjen til sommeren.

    Ønsker deg en fin lørdag! Klem

    SvarSlett
  2. Takk for supert tips! Jeg synes det er spennende å lage nye planter på ulike måter, rotstikling av Geranium har jeg aldri forsøkt. Jeg har flere sorter Geranium i feriehagen, også sanguineum, men de er nok veldig puslete sammenlignet med dine bilder. Kanskje stiklingsformering er en grei måte å teste ut om planten trives bedre andre steder i hagen. Nyt helgen!

    SvarSlett
  3. Bra du tipser om dette nå! Jeg har også en Album som jeg skal ta stiklinger av.
    Ellers liker jeg godt bloggen din som den er nå.
    Ha en fortsatt fin helg!

    SvarSlett
  4. Hei! Den rosa har jeg og liker den veldig godt, men ser at jeg må skaffe meg'Album'. Den er nydelig. Anne

    SvarSlett
  5. Det er ein super måte å lage nye plantar som blir akkurat lik morplanten på.
    Nydelige plantar dette, eg har ein som er enda sterkare rosa av denne varianten.

    SvarSlett
  6. For noen nydelige geraniumer! De er så passelig diskrete og samtidig aldeles nydelige! Herlige på en avdempet måte, nesten litt grøftekantaktige i den mest sjarmerende betydningen av ordet. Man ser for seg barndommens blomsterenger - mormor hadde et rosa jorde pepret med ville jonsokblom. Det er noe av det fineste jeg har sett. Selv som barn var det så fint at jeg kjente det kriblet.

    SvarSlett
  7. Denne hvite sorten er jammen flott. Tror jeg må anskaffe noen slike:)

    SvarSlett
  8. De kan også sås har jeg lagt mærke til ..nogengange er de rundt omkring i bedene

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...