fredag 13. juli 2012

Hekk av agnbøk

Jeg har nettopp klippet agnbøkhekken på nordsiden av huset. Agnbøk tilhører JAS-gruppen og bør ikke beskjæres om våren siden den da vil blø for mye. Nå i juli er det perfekte tidspunktet.
Nå begynner det å bli moro å klippe hekken. Den er tre år gammel og har vokst seg ganske tett. Rart å tenke på at for tre år siden bestod hekken av en rekke med spinkle "agnbøkpinner" til kr 29 per stk. Jeg driver fremdeles med strategisk klipping for å stimulere sidegrenene til å forgrene seg relativt tett inntil stammen. Defor er den ikke helt rett enda i sidene. Midt i hekken står et hjertetre.
Bladene til agnbøk er mer riflete enn vanlig bøk. Jeg valgte denne typern hekk siden den tar relativt lite plass i bredden og fordi røttene vokser mer nedover enn utover. Jeg kan derfor plante stauder ganske tett inntil.
Agnbøkhekken på forsiden av huset satte jeg i fjor. Som dere ser er det ikke mye å skryte av når det gjelder stauder i dette området. Men jeg har i alle fall noen planer.
Bøk og agnbøk beholder de visne bladene på hele vinteren.
De faller først av når de nye bladene kommer om våren.

17 kommentarer:

  1. Ja, det der er en flott hekk. Den får vel også fine høstfarger? Veldig spesielle blader den har :-)

    SvarSlett
  2. Verkligen en fin häckplanta, avenbok som vi säger i Sverige! Vad jag ångrar, att vi inte satte den i stället för rosor!!!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvarSlett
  3. Tre år gammel! Vår er fem og på langt nær så fin og tett. Her må den kjempe mot tøffe nordavinder, jordrotter og noen ganger rådyr, men jeg lever i håpet om en tett og fin hekk. Det er kjempemorsomt å klippe hekk og formklippe busker. Ha en fin dag! Anne

    SvarSlett
  4. Hekken har nydelige blader og grønn farge , og du har dreisen på hekkeklipping ser jeg.
    God helg , Maritklem.

    SvarSlett
  5. Så du hadde lagt inn kommentar på Claus Dalby sin blogg om at du hadde sådd Erigon karvenskianus. Hvor har du fått tak i frø?

    Brita

    SvarSlett
  6. Hvor mange bladpar bør stå igjen ved første gangs "strategiklipp"?

    SvarSlett
  7. Var på nippet til å begynne å beskjære i dag (mai), men jeg sjekket på nettet og så at den var en JAS plante.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...