fredag 10. januar 2014

Når sår man Klokkeranke?

I år skal jeg for første gang prøve å så Klokkeranke Cobaea scandens. Men når er det best å gå i gang?
Bilde fra Commons
Jeg kan huske at min far sådde Klokkeranke og plasserte den på det varmeste stedet på tomten, dvs i en potte på terrassen, lunt og godt i et hjørne. Det ble en høy og kraftig klatreplante, men det var kun en blomst som rakk å blomstre før høsten kom. Jeg kan tenke meg at far sådde den inne i mars, og det er kanskje litt sent? Noen som har gode erfaringer med Klokkeranke og vet når man skal så den? Og trenger den dyp jord?

Hagehilsen fra Vigdis

20 kommentarer:

  1. Jeg håper du får noen kloke svar, for jeg har akkurat mottatt en frøpose i posten og skal så klokkeranke for aller første gang selv:)
    Jeg kjøpte en ferdig plante i fjor som vokste flott, men ikke rakk å blomstre. Kanskje jeg lykkes bedre med frø..?
    Ha en deilig helg:)

    SvarSlett
  2. Hei! Vi har pleid å så klokkeranker i slutten av mars. I fjor ble noen av dem 7 meter og blomstra fint. I år skal vi så dem i begynnelsen av mars. Hvis du har plass og lys, kan du så i februar. Vet om et gartneri som gjør det. En grunn til at vi har gjort det såpass seint, er at de er lyskrevende og etter hvert som de vokser, må man ha plass. Vi plasserer dem i veksthuset i mai og planter dem ut når det er frostfritt.
    Vi bruker store krukker med krukkejord. Det er dyrere, med det er verdt det. Begynner å gjødsle når de står ute i krukkene. Har også sett at de har blitt planta i jorda. Noe de trenger, er mye vann. Om høsten er krukkene helt stinne med røtter .
    Et såtips er å sette frøene på høykant så råtner de ikke så lett og de vil ha det varmt for å spire ca.20 grader Vi har hatt klokkeranker i mange år og når de dekker portalene i slutten av juli, er det like fantastisk. Lykke til! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Anne! Nå har jeg blitt mye klokere :) Frø på høykant høres lurt ut.

      Slett
  3. Har hatt klokkeranker et par sesonger nå. I fjord ble det såing litt sent på grunn av sen vår og at første runde ikke spirte. De kom i blomst, men skulle gjerne hatt dem i blomstring tidligere. I år har jeg tenkt å så i februar og se om jeg får litt mer fart på det. Plantelys må nok til. De er ikke de raskeste til å spire, men har stor voksekraft og vil kjapt ha større og større potte. Solfylt plass i potte er min erfaring. Har prøvd i bed, men har ingen sørvendte med mye sol som passer, så det gikk ikke så bra. Som Anne skriver skal de sås på høykant. Jeg har og hatt mine liggende i vann noen timer før jeg sår dem. Lykke til!

    SvarSlett
  4. Ser her ja, fikk jeg mange gode råd. Jeg har nemlig også bestilt Klokkeranke frø fra Impecta. Så flott med denne bloggverdenen. Alt man deler av tips og inspirasjon. TAKK!

    SvarSlett
  5. Har dere flere planter i en krukke?

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...