søndag 31. mars 2013

Beskyttelse mot sterk vårsol

Det er en utfordrende tid for plantene med opp til -9 grader om natta og skarp, varmende vårsol om dagen. Det var på høy tid å kle på buksbomen, ellers blir bladene brunsvidde. Sekkestrie hadde vært finest, men fleeceduk får holde.
Jeg har hatt fleeceduk i en eske i garasjen i vinter og idag oppdaget jeg at det meste var smuldret opp til noe som lignet på gammeldags putefyll. Var ikke spesielt overrasket da jeg fant masse muselort i den myke fleecen. Her har musefamilien hatt en luksusbolig :-)

 Laurbærhegg Prunus laurocerasus har dessverre blitt solskadet denne uka. De flotte vintergrønne bladene ser brune og triste ut. Håper det kommer friske blader senere.

Hagehilsen fra Vigdis! 


8 kommentarer:

  1. Trist når det skjer, men ikke så rart med det påskeværet vi har hatt. Jeg var ute med strue og fleeceduk tidlig i påsken, så håper det går bra. Musene vet å ordne seg!

    SvarSlett
  2. Mener selvfølgelig strie, fingrene løper for fort.

    SvarSlett
  3. Ja, det er mye å passe på! Vi har også mus i garasjen, som har gått løs på hagerelatert skumgummi...
    Har pakket inn krukkebusker i strie og fleece. Telen går nok ikke på en god stund.

    SvarSlett
  4. Hei! Det er spennende å se hva som klarer denne tøffe våren. Det er en rhododendron som ser ut til å ha betydelig sviskader. Her ligger isen tjukk rundt det meste av vekstene. Får bare krysse fingrene. Anne

    SvarSlett
  5. Hei,
    Ja er det ikkje snø så er det sola som skal lage litt krøll. Men det er utrulig korleis plantene ordnar opp. Har hatt heilt brunsvidde plantar som eg trudde var døde. Når eg prøvde å klippe dei var dei heilt friske i greinene og dei fekk nye friske blad. Så det er håp men likevel kjedelig når det skjer.
    Bakken er stein hard, veldig djup tele så det blir nok ikkje lett for plantene å forsyne seg med vatn.
    Fortsatt god Påske.

    SvarSlett
  6. Det samme har jeg opplevd med fleece. Mus ser ut til å ha forkjærlighet for det. Det er nok lurt å pakke trær og busker inn i vårsola, for det er nok lenge til at telen går i bakken.

    SvarSlett
  7. Hm, takk for tipset. Har aldri pakket inn før. Men kanskje jeg må gjøre det. Foreløpig ligger buskbomene mine dypt under snøen, og er beskyttet foreløpig.
    Ang mus, oppdaget jeg at musene i vinter hadde karvet opp og ødelagt tøyposen til Kubbspillet som lå i lekestua, og forsynt seg rikelig med solsikkefrøa.
    Nyt siste påskefridagen.

    SvarSlett
  8. Hei! Så ille at disse små gnagerne har hatt festmåltid i hageutstyret ditt! Du er flink til å passe på hagen. Gleder meg til å se det spirer hos deg.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...