torsdag 21. mars 2013

Hageavfall kan brukes til så mangt

Har man en stor hage, blir det mye hageavfall. Mye kan komposteres, men greiner hører ikke hjemme i vanlig kompost. En lagringsplass for greiner som samtidig tjener som tunnel er en flott ide. Langsomt brytes greinene ned og gir plass for masse dyreliv. Tunnelen blir grønn og fin med klatreplanter. Hagen min er for liten til noe sånt, men dette er en kjempegod ide hvis man har en stooor  hage. Bildet er fra Henriettes Have & Planteskole.

Hagehilsen fra Vigdis

9 kommentarer:

  1. Finfin idé!! Deler den på min hagefacebookside i dag. Siden finner du via min blogg!

    SvarSlett
  2. Hvor er smukt og naturligt med klatreplanter som slynger sig i grenvæggen! Supergod ide! Jeg har set at man i England bruger en lignende metode som indhegning af marker til f.eks får. De skærer træer/buske ned og lader stammerne stå op i en vis højde, og fletter så det afskårne mellem stammerne og nogle afsavede rafter som stikkes ned som halvt liggende pæle. Det ser virkelig smukt ud, og efter en del år skærer man nyvæksten ned igen og fletter ind. Jeg kan desværre ikke huske hvad teknikken hedder.

    SvarSlett
  3. Kjempefin idé. Kanskje jeg kan gjøre det som et grønnvegg mot naboens villniss? Plante litt klematis og liknende snadder som dekker over elendigheten.

    SvarSlett
  4. Hei! Dette synes jeg var spennende og vakkert. Ha en fin dag! Anne

    SvarSlett
  5. Veldig god idé, og med mange nytteeffekter også. Vindskjerming bl.a. Hm, må vel begynne med å plante flere trær i feriehagen sånn at det blir litt kvast å bygge med ;-)

    SvarSlett
  6. Hagen i Hune hadde noen lignende levegger. Smart!

    SvarSlett
  7. Det ser fantastisk og hyggeligt ud. Jeg kom iøvrigt også til at tænke på haven i Hune... :)

    SvarSlett
  8. Smart ide, og veldig flott som hageport
    eller pergola. Nydelig.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...