fredag 20. desember 2013

Frøhandel - Rød jonsokblom

Det er tid for frøhandel og det er litt av hvert som har havnet opp i handlekurven min på forskjellige nettbutikker i kveld. Jeg skal ikke trette dere med lange lister og nøyer meg derfor med å vise fram ett av kjøpene: Rød Jonsokblom Silene dioica (bilde fra Commons). Dette er en kjent grøftekantsblomst som blomstrer overdådig i juni. Jeg synes den er utrolig yndig og at den godt kan passe inn i hagen. I følge BBC er denne stauden sneglesikker, et stort pluss! Jeg har en mistanke om at den kan selvså seg ganske uhemmet, altså lurt å fjerne visne blomster. Wikipedia skriver at Jonsokblom trives helt opp til 1700 m.o.h.

Ha en hyggelig helg!
Klem fra Vigdis

3 kommentarer:

  1. Den holder lenge i vase også.
    Den er overalt fra naturens side hos meg, og jeg har den ofte på bordet i hagen.

    SvarSlett
  2. Hei Vigdis

    Ja, nu er det tid til frøindkøb!
    Den ser fin ud "Jonsokblom" - jeg tror at jeg har den (eller en nær slægtning) voksende vildt i stor mængde ved mit hus i Värmland?

    En dejlig søndag til dig!

    SvarSlett
  3. Ja er den ikke sommerlig. Det er utrolig vakkert når den danner teppe av blomster.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...