fredag 8. februar 2013

Gjerde av greiner

Jada, jeg har skrevet om greingjerdet mitt før, men det er såpass mange som har googlet etter gjerde av greiner, derfor skriver jeg litt mer om det.

Jeg laget dette gjerdet i mars i fjor og det er en av de tingene jeg er mest fornøyd med i hagen. Nesten gratis ble det også, kun ca kr 70 for ståltråd. Det har tatt mange timer å lage det, men det var det virkelig verdt!
Bildet er fra april i fjor
Gjerdet er laget av de retteste greinene jeg kunne finne (3 cm i diameter er ideelt). Jeg har brukt forskjellige typer trær og busker, men hasselgreiner er det beste. Greinene har jeg funnet på et hogstfelt og på grøntavfallsplassen. Dette tok tid og etter hvert skjønte jeg at jeg måtte ha bedre redskap til jobben. Jeg kjøpte meg en solid greinsaks som tar opp til 4-5 cm tykke greiner. OBS! Slike sakser kan ikke brukes på helt tørre greiner, men på friske greiner går det virkelig lett. 
Greinene kappes til like lengder og og festes sammen med relativt kraftig ståltråd. Det trengs tre rader med ståltrådfletting for at det skal bli stabilt. Deretter festet jeg panelene (i ca 50 cm bredder) etter hverandre på et metallgjerde. Brukte ståltråd til denne festingen også. Hvis man ikke har et metallgjerde å feste det til, foreslår jeg at man fester greinpanelene til tre kraftige greiner liggende på tvers på baksiden. Så slår man ned noen stolper i jorda og fester greinveggene til disse også ved hjelp av ståltråd. Man kan også lage et gjerde hvor greinene ligger horisontalt. 
Gjerdet mitt er ganske rustikt og ujevnt, men det er lett å gå over med greinsaksen til slutt og få det jevnere. Jeg liker godt at gjerdet er luftig og semitransparent. Det myker opp virkningen av et såpass høyt gjerde. Til våren skal jeg fullføre gjerdet helt inntil garasjen.

Hagehilsen fra Vigdis!

4 kommentarer:

  1. Så flott gjerde! Et sånt kunne jeg tenkt meg å lage selv, og da så høyt at hjorten ikke klarer å hoppe over! Genialt og veldig fint!

    SvarSlett
  2. Kjempeflott gjerde!..det blir liksom litt letterer enn om en velger bastante plankegjerder...og sååå dekorativt også:)
    God helg:))

    SvarSlett
  3. Liker veldig godt gjerdet som du har laget. Kjempefin arbeidsbeskrivelse og jeg har tilgang på greiner, så det er bare å sette i gang. Har laget en del klatrestativ. Det er morsomt. God søndag! Hilsen Anne

    SvarSlett
  4. Et aldeles nydelig gjerde! Så raust at du vil dele det med oss :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...