mandag 12. januar 2015

Lange tradisjoner

 For tiden leser jeg boken "Norske hager gjennom tusen år" av Magne Bruun. Artig å lese at Kvann Angelica Archangelica er den eneste villplanten fra Norges flora som har blitt til en kulturplante. Og dette var en plante som ikke vokste vilt lenger sør i Europa. (Det fantes selvfølgelig mange nyttevekster man sanket inn fra naturen i Norge, men disse ble ikke dyrket på gårder.)
Man vet at samene i tidlige tider pleide å tygge på biter av rå kvannrot for å unngå smitte fra fremmede. På 1500-tallet var Kvann mye brukt som medisin mot pest. På 1700 - og 1800-tallet ble Kvann brukt mot dysenteri og Kolera. Kvann er derfor den første medisinplanten som ble eksportert fra Norge og ut i verden.
 Allerede på 1000-tallet blir "kvanngard" nevnt i Gulatingsloven. Og det kan godt være at Kvanngarden fra vikingtiden var den første norske hagetypen. "Urhagen" kalles den i boken jeg leser og man er ganske sikker på at den var inngjerdet.
Kvann har flotte blader som gulner etter hvert
Vossakvann smaker mildere enn den vanlige kvannen. Og på fjellgårder på Voss holdt den eldgamle skikken seg med å dyrke kvann helt til 1950-tallet enkelte steder.

Hagehilsen fra Vigdis

2 kommentarer:

  1. Den er så fin og fine historier rundt plantene er alltid velkomne :)

    SvarSlett
  2. Veldig flott skrevet. Jeg fikk øynene opp for kvann etter et besøk på Færøyene. De har holdt tradisjonen med kvann i mat i hevd og i ved de gamle husene i Torshavn så ser man at kvannen vokser fortsatt. Det er virkelig en dekorativ plante og jeg var veldig ivrig på å få fatt i frø fra den. Det viste seg å være litt utfordrende siden de må sås ferske. Botanisk haves venner hadde kvannplanter til salgs på fjorårets plantesalg. Jeg håper jeg får de til, men jeg tviler litt siden hagen min er så tørr og skrinn. Kvannen liker både å ha det mer mot det fuktige og trenger næringsrik jord. Godt nytt år forresten :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...