mandag 19. januar 2015

Agapanthus-tips

Afrikas blå lilje Agapanthus er en primadonna med nykker synes jeg. Den vil bare blomstre hvis den får rett stell. Den skal ikke ha for mye jord og gjødsel, den må overvintres inne og ha passe med vann. Men du verden så moro det er når den blomstrer. Og den blomstrer virkelig lenge når den setter i gang. På engelsk hage-TV lærte jeg nettopp at det er viktig å vanne den i ukene etter blomstring også. For da lagrer den næring for neste års blomstring. Må innrømme at jeg ikke har vært så flink med vanning etter blomstring. Visstnok lurt å klippe ned blomsterstanden etter blomstring også. Bildet ovenfor er fra en fransk hage i engelsk stil.
Agapanthus har friskt grønt, sverdlignende bladverk hele sommeren og det er et stort pluss.


Sorten Agapanthus 'Brilliant blue' er enda mer intenst blå enn på bildet.


I 2012 blomstret Agapathusen min fantastisk, men de siste to somrene har den vært heller sparsommelig med blomster.

Hagehilsen fra Vigdis

2 kommentarer:

  1. Vackra bilder, tycker mycket om Agapanthus, men har inte lyckats få den att blomma. Skall nog göra ett nytt försök. Trevlig kväll! Marika

    SvarSlett
  2. Elsker også Agapanthus som jeg også har i både blå og hvid.
    Hvor er det nogle smukke billeder.
    Glæder mig til at følge din blog.
    God aften.
    Anita

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...