lørdag 4. april 2015

Hagen i dag 4. april 2015

 Det er en litt vintersliten hage jeg viser fram i dag. Kong vinter banket på døren i forrige uke og la en demper på vårfølelsen. Men nå har solen brånet snøen og jeg er våryr igjen. Det er mye som skal gjøres, buksbom og to rosebusker skal flyttes, stauder skal deles og så har jeg en gangsti som skal bli hellelagt. Tiden flyr av gårde....og så er det små frøplanter i vekstrommet i kjelleren som må passes på. Jeg elsker denne tiden, måtte våren vare riktig lenge!

 Helleborusene er snart i full gang. Jeg har gjort som ekspertene sier og fjernet alle blader for å unngå sopp på dem. Det kommer snart nye blader og de vil holde seg fine hele sommeren. Bladene er vintergrønne, men blir altså lett brunflekkete av sopp om vinteren.

 En blomst har åpnet seg nå i påsken. Danskene kaller Helleborus orientalis passende nok for påskeklokker. De vanlige hvite julerosene, Helleborus Niger, som blomstrer mye tidligere har ikke blader på blomsterstilkene.

 krokusen tålte godt all snøen som kom i forrige uke. 50 cm med tung snø lå over disse for en uke siden.
 Artig hvordan de sprer seg! Krokus dukker opp både her og der i hagen, og jeg lurer på hvem som sprer frøene eller løkene?

 Primulaen og de hvite julerosene har blomstret siden november i fjor. Det er første gang jeg kan si at hagen har blomstret i alle årets måneder.

Jeg har flyttet en god del snøklokker fra "nygårdshuset".  Og det er nok det eneste jeg får ut av den store hagen der. Vi har nemlig bestemt oss for å selge nyhuset og heller kikke oss rundt etter en annen eiendom med stor hage. Jeg skal snart vise et par bilder fra denne hagen som altså bare ble en drøm. 

Hagehilsen fra Vigdis

4 kommentarer:

  1. Hei Vigdis. De fleste hagene har nok et litt trøtt utseende før solen har gjort sitt på våren! Den største forskjellen gjør kanskje gresset når det blir skikkelig grønt. Jeg ser hver vår på denne tiden at jeg godt kunne hatt flere tidligblomstrende løker, for det blir alltid noen huller i blomstringen hos meg. Nå er krokusene ferdig og påskeliljene har ennå ikke kommet helt i gang. Kuleprimulaene har jeg nå over nesten hele hagen, så det hjelper godt på. Ha en fin påskedag! Klem fra Anne-Kristin

    SvarSlett
  2. Nå skal jeg ut å fjerne noen blader på julerosene, det var nytt for meg.
    Ellers er det deilig med vårløk som blomstrer tidlig før alt annet våkner til liv.
    Vi har også endel vintergrønt og det hjelper :-)
    Ha en fin 2.påskedag.
    Eirin

    SvarSlett
  3. Så herlig å se at hagen våkner til liv igjen. Ser ut til at du får spennende dager fremover. Lykke til. Hilsen fra Liv

    SvarSlett
  4. Såååå deilig med vår!
    Fiiiine påskeklokker du har! ;)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...