torsdag 22. mai 2014

Tekstur - kontraster

 På Chelsea i disse dager er det brukt mye Dill- og Fennikelplanter for å lage myk tekstur (overflatestruktur) i bedene (planten midt på bildet). Man får jo bare lyst til å stryke hånden gjennom denne planten for å kjenne hvor myk den er. Den kommer virkelig til sin rett sammen med kontrasterende planter, slik som gress.
 Det er spennende å jobbe med tekstur-kontraster. Her er det gress og storkenebb som flørter med hverandre.

Blanke og runde hasselurtblader sammen med frynsete bregner og flikete lønneblader.

Myke, lodne lammeører og flikete, mørk hyll.

Hilsen Vigdis

4 kommentarer:

  1. Ja tenk hvor mange fine kombinasjoner man kan lage ved å tenke farger, struktur, former, høyder etc.!

    SvarSlett
  2. Hei Vigdis :) Jeg har sagt det før og men sier det igjen! Du er så flink med sammenplantinger. Det er en stor inspirasjon å følge disse innleggene dine for en som har mye å lære. Kjempeflott! Ønsker deg en fin dag videre :) Tone

    SvarSlett
  3. Jeg er enig med deg at det er mye flikete blader på Chelsea - mange hager var litt ville eller hadde partier som var ville. Jeg tenkte på deg mange ganger når jeg så den mørke ammi majus - den fant ikke frø av, men green mist fikk jeg tak i. Kanskje jeg må dele noen frø med deg , også kan du dele tilbake når du får dem til å spire og sette frø igjen. Siden jeg ikke fikk de til i fjor. Var du på CFS forresten- jeg gleder meg nesten til noen dager med dårlig vær så jeg kan få gått gjennom plantelistene og bildene. Det var mye å bli inspirert av. :)

    SvarSlett
  4. Spennende med kurvplantefamilien. Flott i buketter.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...