onsdag 15. august 2012

Haven i Hune - sammenplantinger

Så kan jeg slå fast at Haven i Hune er like vakker i begynnelsen av august som det den var i slutten av juni. Nå er det de høye sensommerstaudene som dominerer, og hele hagen er som et frodig paradis. I dag viser jeg noen bilder derfra med sammenplantinger hvor Kransveronika er gjennomgangstema. Disse flotte plantene (ca 130-150 cm høye) med forgrende spir er plassert rundt i hele hagen. Og jeg tenker at jeg må ha mange flere av dem i min egen hage.
Hvit Kransveronika Veronicastrum virginicum, rosa Kjempespringfrø Impatiens glandulifera
og blå Stormhjelm Aconitum napellus
Kjempespringfrø (de rosa høye bakerst på bildet) er mye brukt som bakgrunnsplante (den er ikke så pen nederst). Antar at den er sneglesikker siden den er i slekt med Flittig Lise. Den er mye finere enn jeg trodde!!
Nærbilde av Kjempespringfrø. Den formerer seg ved å skyte ut frøene.

 Blålilla Kransveronika sammen med Høstfloks (tror jeg)


 Kransveronika og Stormhjelm kler hverandre. Det har jeg ikke tenkt på før.

Storveronika er fin sammen med buskroser også.

7 kommentarer:

  1. suuuk... som altid smukt i haven :o)

    SvarSlett
  2. Der er bare så fint, og en helt fantastisk stemning i Hune ;o)

    SvarSlett
  3. Verkligen vackert! Fina kombinationer det blir med kransveronikan!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvarSlett
  4. Jeg så serien den gangen den gikk på norsk tv for noen år siden. Det var jo så mye fint der, og der er tydelig at ikke noe mindre fint der nå. Kransveronica er en nydelig staude :-)

    SvarSlett
  5. Vad vackert! Och jag gillar verkligen dina bilder från Dordogne, vilken trädgård! Den måste jag få uppleva i verkligheten! Tack för fina bilder så länge!
    Hälsningar
    Katarina

    SvarSlett
  6. jeg var i Haven i Hune for to år siden , og helt siden da har jeg ønsket å se hagen på andre årstider... den er såå vakker:) Takk for at du deler:)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...