onsdag 22. mai 2013

Rosekrøll

Jeg har to klatreroser i hagen, dvs tre for naboens rambler pleier å klatre opp i kirsebærtreet på hjørnet av tomten. Den ene klatrerosen (rambler), som faktisk er en frøplante fra en venninne, har jeg flyttet over til greingjerdet.
Håper jeg klarer å holde den i sjakk, for morplanten er STOR. Nå har jeg lest litt om hvordan man skal binde opp klatreroser.

Det viktigste er at de lange greinene skal være mest mulig horisontale i vifteform. Da blir det best blomstring.
Klatrerosen på forsiden av huset har slått krøll på seg. Den vokser ikke så fort som rambleren og det er derfor litt synd at disse greinene har sittet fast under trepanelet og ikke kommet noen vei. Må fram med saksa.

Hagehilsen fra Vigdis 


6 kommentarer:

  1. Ja, noen klatreroser blir kjempestore, mens andre blir mindre. Jeg kjøpte en New Dawn i fjor, men den har frosset helt ned til bakken. Ikke så mye ti klatrerose enda med andre ord ;-) Spennende med den frøplanten du har, for den ser ut til å bli stor!

    SvarSlett
  2. Artig med frøplanter og avleggere fra andres hager:)

    SvarSlett
  3. Med arveplanter så vet du hva du får iallefall. Dessuten så tror jeg den blir råfint med klatrerose på greingjerdet.

    SvarSlett
  4. Så artig den rosekrøllen er:)
    Og pilgjerdet ditt likte jeg veldig godt:))
    Ha en fin kveld:))

    SvarSlett
  5. Flotte skudd på rosene dine! Får håpe på flott blomstring om en stund.
    Jeg har faktisk ingen klatreroser. Noen av rosene mine har ikke overlevd vinteren, så da kan jeg jo kjøpe noen nye.

    SvarSlett
  6. Nydelig gjerde, perfekt bakgrunn for roser.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...