torsdag 11. april 2013

Dårlig spiring = stiklinger

Det er en trøst at når man bare får en eller to spirer fra en pakke med frø, så kan man ofte ta stiklinger av den ene frøplanten og dermed få mange planter likevel.

















Kun tre av de ti blomsterert-frøene spirte av typen Lathyrus North Shore. Nå har de blitt så lange at jeg er i gang med å knipe.
Alt jeg kniper av settes i vann og etter en stund kommer det røtter på dem. Vips så har man mange nye planter å sette i jorden.

Belønningen er nye kraftige skudd på morplantene som i sin tur kan knipes tilbake og settes i vann.

Hagehilsen fra Vigdis

11 kommentarer:

  1. Takk for godt tips, men så kjedelig at frøene dine ikke var spirevillig.
    Ha en strålende dag, her snør det litt nå ett sørgelig syn i april.
    Marit.

    SvarSlett
  2. Kjempelurt ! Stilkinger tror jeg er undervurdert som formeringsmetode - iallefall i min lille amatørverden ! :)

    SvarSlett
  3. Det var et godt tips, ja! Må si at det var veldig dårlig spireprosent på de frøene. Men du får mye ut av de likevel! :-)

    SvarSlett
  4. Så flink du er til å få det til! Det er bra ikke å la seg knekke av slike i og for seg irriterende ting som lav spireprosent! Gleder meg til å se dem i fullt flor. Har ikke vært borti den varianten før.

    SvarSlett
  5. Hei Vigdis

    Det ser da fint ud - og ikke særlig svært;-)

    Tak for tipset!

    Du må have en dejlig aften!

    SvarSlett
  6. Hei! Å ta stiklinger er veldig morsomt. Jeg gjør det med kjempeverbena. De får fort røtter i vannglasset. Nå skal jeg prøve det med dahlia som jeg har sådd. God kveld! Anne

    SvarSlett
  7. Tak for den gode ide`.
    Ha´ en dejlig aften.

    SvarSlett
  8. Så lurt! Dette skal jeg nok prøve:)

    SvarSlett
  9. Genialt, rett og slett! Og takk for tipset!!

    SvarSlett
  10. Jeg kniper og mine erteblomster for at de skal bli kraftigere, men har ikke tenkt på at jeg kunne lage nye planter av det jeg kniper av. Det er jo ganske innlysende. Nå blir det vanskelig å kaste dem også! God hagemesse!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...