torsdag 28. februar 2013

Hagene i Alhambra og Alcazar

Jeg har lenge hatt lyst til å se Alhambra med sine storslagne palasser og vakre hager. Det er nok ett av Spanias mest besøkte turistattraksjoner med lange køer om sommeren, men da vi var der på mandag var det forholdsvis rolig.

Utsøkt arabisk arkitektur, fantastiske mosaikkutskjæringer og tidløse hager kjennetegner komplekset som er bygd på en høyde over Granada (tidlig 1300-tall). Det jeg ikke visste er at Alhambra også har en flott beliggenhet med utsikt over byen, endeløse sletter i vest og majestetiske fjell i sør-øst.

Vårblomstring med Gyldenlak, Tusenfryd og Violer. Gleder meg til det starter ute i hagen hos oss.
Selve drømmehagen.



Magnolia i blomst.

I Sevilla, midt i sentrum, ligger palasset Alcazar som er nesten like storslagent som bygningene i Alhambra. 
Hagene har mye luft, virker svale og rolige. De er nærmest minimalistiske i formen.



Utenfor palasset er den en stor park med mange hagerom, stramme hekker, appelsintrær, palmer og stier.



Hagehilsen fra Vigdis!

3 kommentarer:

  1. Så nydelige bilder! Deilig med noen dager i vårvarme kan jeg tenke meg:-)
    Ha en fin onsdag!

    SvarSlett
  2. Dette var virkelig en plass en kunne slappe av og nyte fred og ro.
    Fantastisk flott sted.
    Klem Wenche

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...