tirsdag 5. februar 2013

Dagfiol - Hesperis matronalis

På danske hageblogger har jeg lest flere ganger om Nattviol Hesperis matronalis. Litt misunnelig har jeg faktisk vært. Så kikket jeg på noen gamle foto og oppdaget at jeg har hatt den i min forrige hage. På norsk heter den Dagfiol og den dufter godt om kvelden.
Dagviol er den lyse, syrinfargede planten helt til høyre i bildet.
Nattviol/Dagfiol er en toårig plante som frørsår seg selv og jeg tenkte at den kanskje var et vakker ugress. Den finnes både i hvitt og syrinrosa og man kan kjøpe frø av den hos Impecta.
Bilde fra Wikimedia Commons
Hagehilsen fra Vigdis!


1 kommentar:

  1. Jeg sådde nattviol/dagviol i fjor, og siden den er toårig håper jeg i år at den skal eksplodere i lilla... Gleder meg!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...