fredag 30. oktober 2015

Blomsterkurv med palettblad og sommerblomster

I sommer hadde jeg moro av å se hvordan det gikk å ha noen planter med Palettblad ute på terrassen. De har stått i solsteken og trivdes godt. Men det var først langt ut i juni at de begynte å få store blader. I mai var det for kaldt og de vokste nesten ikke i det hele tatt.

Jeg trives godt med noen knallfarger på terrassen. Og det er artig å putte selvsådde planter i de romslige blomsterkurvene der. Orange Cosmos sulphureus  og det fine lysegrønne gresset Milium effusum 'Aureum' synes jeg var en fin kontrast til palettbladet, men det er sikkert ikke alles smak.
.Ettåringen Salvia coccinea Summer jewel Pink
I fjor stod ettåringen Salvia splendens 'Lighthouse purple' i blomsterbedet og det viste seg snart at den vantrivdes i den tunge leirejorda. I år fikk den stå i god gartnerjord  på terrassen og det gjorde susen. Utrolig hvilken forskjell godt stell utgjør :)
Gresset  Milium effusum 'Aureum' er flerårig, men har blitt ganske stor allerede første året. Håper den overvintrer bra i kurven.
Like før frosten tok palettbladene. Hvorfor sikret jeg meg ikke stiklinger for neste år?
Hagehilsen fra Vigdis

2 kommentarer:

  1. Flotte samplantinger, likte godt den lyse grønne mot det mørke rødbrune.
    Hilsen Ingeborg fra fruhaldshage

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...