mandag 30. april 2012

Sneglegjerde

Brunsneglene er allerede i hagen og sneglekrigen er i gang igjen. I fjor var jeg kreativ og laget flere sneglegjerder rundt omkring i hagen. Og det fungerte bra så lenge ikke store blader hang over det og laget bro til delikatessene!

På Maxbo fikk jeg kjøpt en rull med finmasket metallnetting til 30-40 kr per meter. Jeg klippet meterlange remser på ca 20 cm i bredden og satte dem ca 7 cm ned i jorda i sirkler rundt verneverdige planter. Det er viktig å dytte jorden fast inntil nettingen slik at sneglene ikke kan grave seg under. Disse remsene er lette å bøye og jeg gjorde det ekstra vanskelig for sneglene ved å bøye kanten i skarp vinkel mot utsiden av gjerdet. Nettingen ruster ganske fort og det er helt greit, for da er den litt mindre synlig. kanskje en ide å male den sort? Jeg regner med at den holder i ca 2 sesonger, men obs den tåler ikke røff behandling når den er våt! Denne form for stengsel fungerer veldig bra for sarte frøplanter som f. eks valmuer.
Slik ser rullen ut. Det er lett å klippe i den, men bruk hansker!

Denne kanten liker ikke sneglene! Ha, ha!!

Viola Freckles er knaskemat for sneglene. Men hønemor passer på.

13 kommentarer:

  1. Smart tænkt med dit sneglehegn. :o)

    SvarSlett
  2. Bra tiltak! Men jeg skulle virkelig ønske at vi kunne slippe å gå så drastisk til verks! Jeg hadde meg en runde i hagen i duggfrisk plen og fysj og fy hvor mange det var. Var....

    SvarSlett
  3. Virkelig bra at du passer på hagen din. Håper virkelig dette hjelper deg i år også.

    Ha en fin dag. Klem

    SvarSlett
  4. Dette var virkelig et godt tips jeg skal ta med meg videre-tusen takk:-)

    SvarSlett
  5. Åh genialt! Tusen takk for tipset:):)

    SvarSlett
  6. takk for fint tips, eg har laga meg pyramidekasse til salat og dei er oppetne av sneglar, ikkje mordarsneglar men dei små lysebrune.

    SvarSlett
  7. Dette høres interessant ut! Har du flere opplysninger om hva nettinggjerdet kan hete? Jeg har ringt Maxbo, men de fant det ikke. Mvh Dagne

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg kjøpte nettingen i metervare på Maxbo i Sandefjord for et par år siden. Jeg vet ikke navnet på det, men du kan jo prøve å ringe til den butikken :)

      Slett
  8. Lure på at det er netting som brukes for å holde mus ute?

    SvarSlett
  9. Smart :) Takk for tipset! Dette skal jeg prøve!

    SvarSlett
  10. Heter fluenetting. Blir brukt i gesimser på hus. Fås også i alu så det ikke ruster

    SvarSlett
  11. Brunsneglene er allerede i hagen og sneglekrigen er i gang igjen. I fjor var jeg kreativ og laget flere sneglegjerder rundt omkring i hagen. Og det fungerte bra så lenge ikke store blader hang over det og laget bro til delikatessene!
    black and yellow punjabi suit
    black shalwar kameez for girl

    SvarSlett
  12. Last year I was creative and Excellent post made several snail fences around the garden.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...